fbpx

Spinnvägen 5

90361 Umeå

info@nyttfonster.nu

090-787 70 55

Mån - Fre: 08-16

Onlinebutiken alltid öppen

Spinnvägen 5

90361 Umeå

info@nyttfonster.nu

090-787 70 55

Mån - Fre: 08-16

Onlinebutiken alltid öppen

Allmänna villkor

Beställning

Klicka på ”lägg till i kassan”. När du sedan går till kassan kan du se vad du har lagt i varukorgen och se pris på de varor du köpt. När du väl handlat färdigt klickar du på ”Till betalning” och fyller i dina uppgifter och väljer betalningssätt. Kort eller Klarna Faktura är valen du kan välja mellan. När du godkänt Allmänna villkor går du vidare till ”Genomför köp”. Kom ihåg att din beställning är bindande. När du har lagt din beställning träffas avtal om köp mellan dig och Nyttfönster. En bekräftelse skickas ut till den e-postadress som du har angivit vid beställningen. Om felaktigheter i pris och leveranstid eller andra omständigheter skulle infinna sig, så förbehåller sig Nyttfönster rätten att ändra detta i efterhand. Vid dessa tillfällen så kontaktar vi dig och informerar om detta. Du har då din fulla rätt att antingen ändra eller annullera din beställning. Vi på Nyttfönster förbehåller sig rätten att neka en order.

Betalning

Vi erbjuder dig att betala via Klarna, det är enkelt och säkert sätt att betala på. Du kan förstås använda dig av ditt betalkort. 

Bindande beställning

Köp är bindande, därför är det viktigt att du dubbelkollar din beställning och kollar igenom Allmänna Villkor innan du genomför ditt köp.

Orderbekräftelse

När du genomfört din beställning och val av betalning så kommer en orderbekräftelse skickas till den e-post du angivit i beställningen. Orderbekräftelsen innehåller följande:

Ordernummer, Namn, Nyttfönsters uppgifter, Beskrivning av beställda varor med priser i SEK ink moms, Total summa som ska betalas in med specifikation av fraktkostnad och ev. avgifter, Val av betalningssätt, Beställningsdatum, Leveransadress och att Beställningen ska vara genomförd

Priser

Alla priser på vår hemsida är i SEK (Svenska Kronor) ink moms, men ex fraktavgift. Priser kan komma att ändras på hemsidan men du betalar de pris som gäller när du beställer. Fraktpriset beror helt på var du bor i Sverige. Vi säljer endast till kunder i Sverige.  När du valt de varor du vill ha och gått till kassan så kan du skriva in ditt postnummer för att få se din fraktkostnad.

Mått, utformning och montering

Alla mått på vår hemsida är alltid ytterkarmsmått, mått uppges som bredd x höjd. 

Ändring av produkter kan ske på hemsidan men beställda varor blir alltid tillverkade enligt den standard som gäller vid beställningen. Varor som beställs vid olika tillfällen kan därför vara tillverkade på olika sätt och därför inte vara identiska med varandra. 

Gällande montering så har vi valt att inte skicka med någon bruksanvisning på detta eftersom korrekt montering beror bland annat på vilket hus du har.

Leveranskostnad

Fraktpriser inkl. moms

  • Zon 5 1 595:- *
  • Zon 4 1 795:- *
  • Zon 3 1 395:- *
  • Zon 2 1 095:- *
  • Zon 1 795:- *

Leverans och fraktskador

Alla köpta varor levereras till leveransadressen/tomtgräns eller så långt som en lastbil kan köra in. Kunden ansvarar för att rätt leveransadress är angiven. Kunden ska helst närvara när varorna levereras. Avisering sker av åkeriet innan leveransen sker. 

Eventuella anmärkningar skall anmälas till Nyttfönster så fort som möjligt. Kunden ska vid leverans kontrollera att varorna för fraktskador och korrekt antal innan kvittering. Om det är skador på varorna eller om antal kolli på fraktbrevet inte stämmer med det levererade ska det noteras på fraktbrevet, eller att ni kontaktar Nyttfönster omgående då skadan upptäcks, dock senast 2 månader efter mottagandet.

Leveranstid

Alla beställda varor produceras enligt den önskade beställning som du gjort. För att få bästa fraktpris samordnas flera beställningar och de gör att leveranstiden kan variera. Leveranstid är ca 4-8veckor efter beställning.

Om de av olika anledningar uppstår försening av leverans, kommer kunden att kontaktas omedelbart om dröjsmålet och anledning till detta, samt information om ny leverans vecka.

Ersättning för eventuella kostnader som uppstår vid leveransförsening, som detta kan förorsaka kunden kan aldrig överstiga varans pris.

Du kan inom 12 timmar från angiven orden ändra din beställning om något har blivit fel. Efter 12 timmar är de inte längre möjligt att ändra i beställningen eller annullera den. Ändringar kan skickas på mejl till info@nyttfonster.nu

Ångerrätt specialmått/lagervaror

Ångerrätt gäller endast vid köp enligt distansavtal och avtal utanför affärslokal lagen. Din ångerrätt gäller i 14 dagar från den dag då du mottog varan eller en väsentlig del av den. Ångerrätten gäller endast för privatpersoner. Ångerrätten gäller för alla standardstorlekar som är i lager. Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten.

Nyttfönster uppmärksammar härmed kunden att enligt paragraf 5 gäller inte ångerrätt om avtalet avser en vara som ska tillverkas eller som kan få en tydlig personlig stil. Ångerrätten gäller inte för specialbeställda produkter, de vill säga standardstorlekar som du ändrat på något sätt. T.ex. med specialmått, färg, spröjs, glas, lås, post med mera. Dessa tillverkas speciellt för dig som kund.

Orderbekräftelse kommer alltid ut på alla varor och skall alltid kontrolleras. Att de är rätt antal, färg, storlek med mera. Vid beställning via vår webbshop godkänner du detta genom att acceptera våra köpevillkor. (Detta anges med hjälp av en bockruta när beställningen görs) Är du osäker på vilka varor som inte omfattas av ångerrätten kan du kontakta oss på info@nyttfonster.nu När du lägger en beställning av våra produkter samtycker du till att vi påbörjar fullgörandet av din beställning och detta innebär att du inte har någon ångerrätt när produktion av produkten påbörjats. 

Om du vill utnyttja din ångerrätt skall du meddela oss inom 14 dagar efter din beställning. Returen skall sändas eller återlämna till oss snarast, dock inom 30 dagar från leveransdagen. Du är skyldig att hålla varan i fullgott skick. Du har rätt att göra sådana ingrepp i varan som är nödvändiga för att undersöka den. Men naturligtvis ska du inte göra mer omfattande undersökning än nödvändigt. Om varan skadas eller kommer bort på grund att du är vårdslös blir du ersättningsskyldig för den skada som kan uppstå. Du får själv stå för returkostnaden när du sänder tillbaka varan till oss. Vid retur från dig till oss, står du för de skador som kan uppstå under transport. Vid skadat gods i retur görs en bedömning av värdeminskningen och detta belopp dras från återbetalningen, inga paket löser ut mot postförskott. Se till att spara alla dokument tills returen är avklarad. Vi återbetalar dig inom 14 dagar.

Återbetalningen sker på samma sätt som betalningen. Kontakta oss på info@nyttfonster.nu angående ärenden som gäller ångerrätten.

Om du vill använda dig av ångerrätten kan du komma åt en via denna länk hos konsumentverket: http://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett

Vi återbetalar dig inom 14 dagar vid giltig annullering av avtalet (från den dag vi mottagit den returnerade varan). Kontakta oss på info@nyttfonster.nu angående ärenden som gäller ångerrätten. 

Reklamationen

Det är 3 års reklamationsrätt

Om det är brister och/eller synliga fel på de produkter du fått från oss så ska de reklameras skriftligt och med bild-dokumentation på vårt Serviceformulär som du hittar ”HÄR”.

Reklamationen måste göras innan montering och senast 2 månader efter leverans. Om det är fel på varan kan kunden maximalt kräva ersättning motsvarade den köpta varans värde.

Produkter som är monterade eller behandlade efter leveransen utan avtal med Nyttfönster betraktas som godkända och accepterade av kunden.

Vid brister eller fel som har uppstått efter att varan levererats, men inom allmän reklamationsperiod på 3 år, ska reklamation göras omedelbart och skriftligt, dock senast inom 2 månader, med bild-dokumentation till oss på Nyttfönster

Nyttfönster har alltid rätt att avhjälpa inom rimlig tid, företa om leverans eller ta de reklamerade varorna i retur. Vid berättigad reklamation kan vi på Nyttfönster välja att reparera skadad, ersätta med ny vara eller ge avslag i priset på varan. Om köpet upphävs har köparen rätt att få hela köpesumman återbetald, inklusive fraktkostnader (Gäller inte varor tillverkade i specialmått).

Vid reklamation täcker Nyttfönster också eventuella fraktkostnader för retur.

Reklamationsrätten inkluderar inte hjälp till justering av gångjärn, småskador i träet, ramar och finputsning.

Reklamationsrätten och garantin bortfaller om: Varorna inte förvars torrt och säkert men även om monteringen inte är korrekt.

Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer vid eventuell tvist.

Ersättning och produktansvar

Kunden kan som utgångspunkt kräva ersättning enligt svensk lag men man kan inte kräva ersättning som överstiger den köpta varans värde. Eventuellt skadestånd utöver ersättning skall begäras separat.

Nyttfönster tar inte ansvar för skada som den sålda varan har påfört saker, människor eller fast egendom efter att kunden har tagit emot varan.

Nyttfönster tar inte ansvar för förlorad produktion, utebliven förtjänst eller andra ekonomiska konsekvensförluster.

Garanti

10 års garanti gäller på Industriellt behandlade och färdigmålade fasadfönster och -dörrar i trä/aluminium, även Industriellt behandlade och färdigmålade fasadfönster och -dörrar i trä (furu) med glaslist av aluminium.

Följande villkor gäller för 10 års garanti:

  • Garantin gäller material- och produktionsfel, och innebär att du får material- och/eller fabrikationsfel förbättrade i upp till 10 år efter att produkten har köpts. Produkten anses vara köpt när beställningen accepterades och inte när den levererades.
  • Om du vill använda din garanti så måste du reklamera inom skälig tid efter att felet har upptäckts.
  • Reklamationen ska göras skriftligen med nödvändig dokumentation av skadan samt en kopia på din orderbekräftelse.
  • Garantin gäller så länge produkterna är i Sverige.
  • Det är ett villkor att köpet kan dokumenteras med en kopia av orderbekräftelsen. Det är kundens ansvar att tillhandahålla nödvändig dokumentation eftersom Nyttfönster endast sparar orderinformation i 5 år.

Följande villkor gäller för 10 års garanti för reparation/utbyte:

  • Nyttfönster korrigerar felet genom att leverera en ersättningsprodukt, reparerar eller byter komponent om detta kan göras för att åtgärda felet korrekt.
  • Om den defekta produkten inte längre finns tillgänglig, eller inte kan tillverkas längre utan större olägenhet eller kostnad, har Nyttfönster rätt att leverera en annan liknande produkt.
  • Nyttfönster täcker inte kostnad för borttagning eller montering av ersättningsprodukt samt eventuellt merarbete i samband med ombyggnad/reparation av skador eller varor.

Garantin täcker inte:

  • Dörrar ned 1-punktslås.
  • Låskistor, grepp, handtag, gångjärn och beslag på fönster och dörrar där skadad beror på normalt slitage, ålder och normal användning.
  • Tätning och lister som måste bytas på grund av normalt slitage, ålder och användning.
  • Skador och funktionsproblem som kan hänföras till bristande och/eller otillräcklig smörjning och underhåll, samt tvättning av produktens utvändiga yta.
  • Ytbehandling/målning samt annat som inte täcks av garantin eller reklamationsrätten enligt företagets Allmänna villkor.
  • Materialfel som beror på speciella omständigheter som uppstått efter att produkten har levererats.
  • Om produkten har varit utsatt för speciell eller olämplig yttre påverka, till exempel från andra byggnadsdelar, expanderande skumtyper samt exceptionell påverkan från värme, fukt, kemikalier och klimat.
  • Fel eller brister som kan hänföras till felaktig förvaring, transport och/eller montering av produkten.
  • Skador som orsakas av att vatten trängt in vid inåtgående dörrar.
  • Garantin gäller inte på sprickor i rutan.
  • Garanti gäller inte för täthet på dubbla dörrar som öppnar inåt, gäller inte heller på dörrar som monteras över första våningen.
  • Visuella fel på rutor som inte ligger inom ramen för Fönsterindustrins bilaga 20: ”Visuella kvalitetsavvikelser i termorutor”. Tidsfristen för reklamation av visuella fel på rutor är 1 år efter köpet.
  • Imma på glasets utsida kan förekomma på energiglas eftersom den yttersta rutan inte blir tillräckligt uppvärmd av rumsvärmen, och då inte kan hålla borta imma/kondens. Imma på utsidan är inte grund för reklamation.
  • Produkter som monterats på speciellt utsatta platser till exempel kustnära områden.
Varukorg